Här fanns tidigare Emanuel Blumes blogg. Nu har den flyttat och finns på emanuelblume.se. Välkommen dit istället!
vit text

torsdag 27 januari 2011

EMANUEL DISSAR - del 16: "Ekologiska hyllan"

Dissdags igen. Den här gången kommer jag att vara ganska seriös.

Vissa affärer har en "ekologisk hylla" där de samlar sina ekologiska varor. Jag antar att det är en fin tanke, att om man letar efter ekologiskt så ska det vara lätt att hitta på ett och samma ställe. Men, när man går till affären är det väldigt sällan man letar efter "ekologiskt". Man letar efter ost. Eller blomkål. Eller makaroner. Inte "ekologiskt". Alltså har man ingen anledning att gå till ekologiskt-hyllan om man inte redan är övertygad om att det är bra att handla ekologiskt. Och är man det så letar man upp de ekologiska varorna i alla fall.

Jag skulle tro att den egentliga bakomliggande orsaken till att vissa affärer har sina eko-varor i ekologiskt-hyllor är att man vill visa utåt att "Titta vad duktiga vi är! Vi har massa ekologiskt! Kolla, en hel hylla full!". Men jag är tämligen säker på att det inte hjälper upp försäljningen av ekologiska varor (Även om det kan se trevligt ut). I en psykologikurs jag läste togs detta upp. Tyvärr har jag inte kvar boken vi hade, så jag kan inte referera.

Ytterligare en effekt av sådana här hyllor blir att man stärker fördomen att det skulle vara något "speciellt" med ekologiska varor. Att de är konstiga och främmande på något sätt. "Noggrant utvalda alternativ" står det bilden ovan. I den formuleringen lägger man att varorna är just alternativ till varor, inte egentliga varor. Men en ekologisk banan är lika mycket banan som en banan odlad på giftplantage. Kanske mer till och med. Den är inte något alternativ, den är en banan.

Så summan av kardemumman är alltså; låt pastan stå i pastahyllan. Oavsett om den är ekologisk eller inte.

Man skulle också kunna leka med tanken att ha en annan specialhylla - "Odlad med gifter på nedhuggen regnskogsmark"-hyllan. Det låter absurt, men tyvärr skulle den hyllan få bli ganska rejäl.

Inga kommentarer: